مایکروویو چیست و چگونه کار میکند؟


مایکروویو چیست و چگونه کار میکند؟

آیا میدانستید که مایکروویو در چه سالی و توسط کی و برای چی اختراع شد.سایت خانه تک در این مقاله قصد دارد که زمان اختراع و تولید مایکرویو را برای شما توضیح دهد و همچنین نحوه عملکرد دستگاه را  به صورت خلاصه برای شما توضیح دهد.

مایکرویو از مهمترین اختراعات قرن 20 می باشد.این دستگاه عالی و کارآمد توسط فردی به نام پرسی لی بارون اسپنسر اختراع در زمان جنگ جهانی دوم و برای استفاده راحت در رادارهای نظامی اختراع شد.شرکت شارپ در بین سالهای 1964 تا 1966 اجاق مایکروویو را تولید ومعرفی کرد.بعد از معرفی و تولید این دستگاه شرکت شارپ برای استفاده مردم عادی و با کمترین هزینه در سال 1970 مایکروویو را تولید کرد.استفاده از مایکروویو در آشپزخانه های تجاری و مسکونی جایگاه ویژه ای پیدا کرده که علاوه بر آشپزی برای گرم کردن غذا در مدت زمان کوتاه استفاده می شود.

مایکروویو در آشپزخانه های حرفه ای نقش محدودی دارد. به این دلیل که دمای جوش در مایکروویو ایجاد واکنش های شیمیایی طعم آور نمیکند.

از دلایل مهمی که باعث شده عموم مردم از این دستگاه استقبال کنند.استفاده از منبع جدید برای تولید گرما می باشد.این دستگاه به طور فوق العاده ای آلودگی را کاهش میدهددر ضمن این دستگاه فقط غذا را گرم میکند و گرمایی به بیرون انتقال نمیدهد و این بهترین مزیت این دستگاه در تابستان است.و باعث کاهش هزینه های انرژی میشود.

استفاده مداوم از مایکروویو چه عیوبی دارد؟

1 – نوع گرمایش به کار رفته در مایکروویو به این صورت است که نمی توان برای سرخ کردن استفاده کرد.

2 – اطلاعات پزشکی یافت شده خبر از این دارد که استفاده مداوم از مایکروویو باعث بروز بیماری سرطان می شود.

3 – به دلیل گرم شدن سریع غذا بدون حرارت مستقیم مانع از بین رفتن باکتری ها می شود.

مایکروویو چگونه کار می کند؟

در مایکروویو امواج رادیویی با طول موج کوتاه به کار رفته است که بخشی از طیف الکترومغناطیسی را تشکیل میدهند

که در برخورد این امواج با مواد غذایی که در آنها آب هستند جذب مولکولی صورت میگیرد وباعث گرم شدن می شود

در مایکرووویو وسیله الکترونیکی به نام مگنترون که برای تولید این امواج است استفاده شده است.در اصل مگنترون یک میدان مغناطیسی با فرکانس حدود 45/2 گیگاهرتز تولید می کند.تا باعث گرم شدن غذا شود.

نکات مهم برای استفاده از بهتر از مایکروویو:

1 – گرمایی که در غذا ایجاد می شود به طور مستقیم به شکل ، رطوبت و حجم مواد غذایی دارد به این دلیل که گرمایغیر یکنواختی در مایکروویو جریان پیدا میکند که باعث میشود بعضی از قسمت های غذا داغ نشود.که این مشکل به وسیله سینی چرخشی که در مایکروویو تعبیه شده به حد چشمگیری افزایش داده و باعث می شود که تمام قسمت های غذا به خوبی و یکنواخت داغ شوند.

2 – امواج به کار رفته در مایکروویو تقریبا تا عمق 3 تا 5 سانتی متری غذا نفوذ می کند. پس لازم به ذکر است هر چقدر از مواد غذایی کوچکتر و کم حجم تر برای گرم کردن استفاده کنید نتیجه مطلوبی را بدست می آورید.

از چه ظروفی می توان در مایکروویو استفاده کرد؟

1 – ظروف چینی ، سرامیکی ، شیشه ای و ظروف پلاستیکی که نسبت به حرارت از مقاومت بالایی برخوردار هستند که امواج از آنها به راحتی عبور میکند.

2 – در مایکروویو به هیچ عنوان نباید از ظروفی با جنس فلز استفاده کرد به این دلیل که اشعه را منعکس میکند و از انتقال امواج به مواد غذایی جلوگیری میکند و همچنین در بعضی موارد باعث ایجاد جرقه و آسیب به دستگاه می شود.

حال این سوال پیش می آید که سولاردوم بهتر است یا مایکروویو؟

سولاردوم نوعی از ماکروفر محسوب میشود اما با این تفاوت که المنت های نوری به آن اضافه شده که در موقع هنگام پخت غذا خشک نمیشود.در سولاردوم در قسمت بالا وکف هیترای ذغالی که نوعی المنت نوری هستند به کار رفته است سولاردوم توانایی گریل کردن از پاین را نیز دارد اما باید خاطر نشان کرد که سولاردوم از نظر قیمتی خیلی بالتر از ماکروویو و ماکروفر می باشد.

و تقریبا عموم مردم به لحاظ قیمت بالای سولاردوم به سراغ ماکروفر و مایکرووویو می روند.


کلمات کلیدی: مایکروویو چیست؟،مایکروویو چگونه کار میکند،از چه ظروفی می توان در مایکروویو استفاده کرد؟،استفاده از مایکروویو چه عیوبی دارد،
تعداد بازدید: 478
تاریخ انتشار: 1402/06/01
بازگشت به بالا