علت سر و صدای یخچال


علت صداهای یخچال چیست؟

یکی از وسایل برقی که در خانه ها همیشه در حال کار کردن است یخچال فریزر می باشد. گاهی اوقات بنا به دلایلی یخچال فریزر شروع به تولید صدای بدی میکند که آرامش اعضای منزل را برهم میزند. ما در این مقاله میخواهیم شمارا با عمده ترین مشکلاتی که باعث سر و صدای یخچال می شود را آشنا کنیم.

 

عواملی که باعث ایجاد سرو صدای یخچال می شوند عبارتند از:

خرابی فن اپراتور یخچال (سر یخچالی)

درگیری پره های فن یخچال فریزر

خرابی موتور فن امپراتور

خرابی موتورفن کمپرسور

 

خراب شدن فن اپراتور:

یکی از اصلی ترین علت های سر و صدای یخچال فریزر خراب شدن فن اپراتور است. به این دلیل که ممکن است بر اثر ضربه خوردن و یا فرسودگی فن موتور دچار مشکل شود.که در این صورت پیشنهاد می شود که به صورت دوره ای و در زمان های معین فن موتور را بازدید کنید و حتما فن و موتور دستگاه را روغن کاری کنید.

در صورتی که به موتور فن ضربه خورده باشد و یا فرسوده و خشک شده باشد وروغن کاری دوره ای انجام نشده باشد.موتور دستگاه نمی تواند کارکرد روانی داشته باشدو با بدنه دستگاه برخورد می کند و این خود عامل صدایی ممتد و بلندی مانند تق تق می شود.

 

درگیری پروانه و شفت فن :

فن یخچال متشکل از آرمیچر، پروانه و میل شفت است. میله ای که باعث چرخیدن پروانه می شود شفت نام دارد. پره فن هم وظیفه خنک سازی موتور و سیم پیچی یخچال را برعهده دارد.

جنس فن یخچال لاکی طور هستند. اگر یخچال در جای ناهموار قرار داشته باشد و یا اینکه فن یخچال خشک شده باشد می شکند و خود این باعث بروز صدای بد یخچال می شود، عموما صدای یخچال فریزر می تواند مشکل پره فن باشد.

برای برطرف کردن این مشکل ابتدا باید موتور یخچال باز شود و پروانه های فن را چک کنید . در صورتی که نیاز به تعویض داشت حتما این کار را انجام دهید. همچنین در بعضی مواقع اگر میله شفت در اثر گذشت زمان باعث بوجود آمدن سرو صدا و لرزش یخچال فریزر شود. چناچه میله شفت آسیب دیده باشد. حتما باید فن دستگاه را عوض کنید.

 

خرابی موتورفن کمپرسور:

در یخچال های جدید امروزی وظیفه خنک سازی موتور به وسیله کمپرسور انجام می شود. موتور فن یخچال عموما در زیر یخچال جاساز می شود که با وارد شدن زربه و یا با نشستن گرد و غبار بر روی آن دچار مشکل و تولید صدای بد می کند. فن کمپرسور دارای دو وظیفه اصلی می باشد.اولین وظیفه به وجود آوردن هوا برای سرد کردن کمپرسور و دومین وظیفه آن عبور هوای گرم کندانسور از راه تخلیه آب دیفراست برای بخار کردن این آب ها است.

یکی از دلایلی که باعث می شود فن کمپرسور دچار مشکل شود این است که دمای یخچال بسیار پایین می آید و دلیل دیگر که باعث می شود فن کمپرسور به خوبی کار نکند کثیف شدن آن می باشد.

البته لازم به ذکر است که نحوه تراز کردن یخچال در ایجاد سرو صدا نقش مهمی دارد، اگر یخچال شما تراز نباشد ممکن است شمارا به اشتباه بیاندازد که مشکل از موتور دستگاه است و بایه تراز کردن ساده صدای یخچال قطع شود.

 

خرابی موتور فن اپراتور:

چهارمین دلیل سرو صدای زیاد یخچال میتواند خرابی متور فن اپراتور باشد.موتور فن اپراتور به همراه کمپرسور و موتور فن کندانسورهمگی با هم کار می کنند.اگر موتور فن اچراتور کثیف و یا به دلایلی شل شده باشد و از جای خود درآمده باشد یخچال به خوبی سرد نمیکند.

در بعضی موارد هم امکان دارد که اطراف اپراتور برفک به وجود آمده باشد و به همین خاطر یخچال فریزر نمی توانند به خوبی یخ زدایی کنند واین برفک ها به پروانه ها گیر می کنند و باعث به وجود آمدن سر و صدا می شود.

موتور یخچال فریزر درون یک محفظه و در بدنه و یا یک پایه قرار دارد تا از وارد شدن رطوبت و ضربه جلوگیری شود برای جلوگیری از تولید صدای موتور از لرزه گیرهایی استفاده شده است که از لرزش موتور جلوگیری می کند.

لازم به ذکر است عموما موتور یخچال به هنگام کار کردن کمی لرزش دارد.اگر اتصالات موتور در جای خود و به خوبینصب شده باشند صدایی تولید نمی کند.چنانچه لرزه گیرها خراب شده باشند و یا قطعات داخلی یخچال در جای خود محکم نباشند و یا اینکه پیچ ها شل شده باشند در این صورت صدای بلند تری از موتور به گوش می رسد.

در آخر خاطر نشان کنیم برایتان که مانند همه قطعات موجود در یخچال موتور دستگاه هم یک عمر مخصوصی دارد. هنگامی که عمر موتور تمام شود در اصطلاح آمیانه شاتون می زند و باعث بوجود آمدن صدا می شود.که در این حالت باید کمپرسور دستگاه تعویض شود.


کلمات کلیدی: علت صدای یخچال،علت سرو صدای یخچال،علت صدای یخچال فریزرچیست،علت سرو صدای یخچال فریزرچیست،چرا یخچال فریزر صدا می کند، صدای زیاد یخچال ، چرا یخچال صدا میدهد ، علت خرابی یخچال
تعداد بازدید: 327
تاریخ انتشار: 1402/08/24
بازگشت به بالا